סגור את תיבת החיפוש

הריון בסיכון – טיפים לניהול הריון תקין ובטוח

הריון בסיכון הוא מונח המתייחס למצב שבו קיים סיכון מוגבר לבריאות האם או העובר במהלך ההריון. מצב זה יכול להיגרם כתוצאה ממגוון גורמים, הן הקשורים לבריאות האם והן הקשורים להתפתחות העובר.

הריון בסיכון – מה זה?

הריון בסיכון מתייחס למגוון רחב של מצבים, אשר עלולים להוות סכנה לבריאות האם או העובר. מצבים אלו יכולים לכלול:

• גיל האם: נשים מתחת לגיל 18 ומעל גיל 40 נחשבות לנשים בסיכון גבוה להריון מורכב.

• מחלות רקע: נשים הסובלות ממחלות כרוניות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מחלות כליות ועוד, נמצאות בסיכון גבוה להריון מסובך.

• היסטוריה רפואית: נשים שעברו הפלות חוזרות, לידה מוקדמת או הריון מרובה עוברים, נמצאות בסיכון גבוה להריון בסיכון.

• סיבוכים במהלך ההריון: סיבוכים כגון רעלת הריון, סוכרת הריונית, דימומים, צירים מוקדמים ועוד, עלולים להגדיל את הסיכון להריון מורכב.

מהם הגורמים לסיכון בהריון?

הגורמים לסיכון בהריון יכולים להיות מגוונים, וניתן לחלקם למספר קטגוריות:

גורמים הקשורים לבריאות האם:

• גיל האם (מתחת לגיל 18 או מעל גיל 40)
  • מחלות רקע (סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מחלות כליות ועוד)
  • היסטוריה רפואית (הפלות חוזרות, לידה מוקדמת, הריון מרובה עוברים)

גורמים הקשורים להתפתחות העובר:

• מומים מולדים
  • מיעוט או ריבוי מי שפיר
  • האטת גדילה תוך רחמית

גורמים סביבתיים:

• עישון
  • צריכת אלכוהול
  • שימוש בסמים
  • חשיפה לחומרים רעילים

הריון בסיכון

מה ניתן לעשות?

ניהול הריון בסיכון דורש מעקב צמוד ותשומת לב רבה יותר. נשים בהריון בסיכון יזדקקו לביקורים תכופים יותר אצל רופא הנשים, ביצוע בדיקות נוספות ואף אשפוז במקרים מסוימים.

הנה כמה טיפים לניהול הריון בסיכון:

• קבלת מעקב רפואי צמוד: חשוב לפנות לרופא נשים מומחה בתחום הריון בסיכון ולקבל מעקב צמוד לאורך כל ההריון.

• ביצוע בדיקות: יש לבצע את כל הבדיקות הנדרשות, כולל בדיקות דם, סקירות מערכות ואולטרסאונד.

• הקפדה על אורח חיים בריא: חשוב להקפיד על תזונה נכונה, פעילות גופנית מתונה ושינה מספקת.

• הימנעות מגורמי סיכון: יש להימנע מעישון, צריכת אלכוהול, שימוש בסמים וחשיפה לחומרים רעילים.

• תמיכה רגשית: הריון בסיכון יכול להיות מלווה בחרדה ומתח. חשוב לקבל תמיכה רגשית מבן זוג, משפחה וחברים.

איפה ניתן לעקוב אחר סיכון בהריון?

ניתן לעקוב אחר סיכון בהריון במרפאות ייעודיות להריון בסיכון בבתי החולים ובמרפאות הקהילתיות.

מרפאת "רפואית" היא מרפאה פרטית בירושלים המתמחה ברפואת נשים, כולל מעקב הריון בסיכון. המרפאה מציעה ייעוץ, אבחון וטיפול רפואי מקצועי על ידי צוות מיומן ומנוסה.